Tuesday, November 6, 2007

Akhbar pilihan anda?

Anda gemar membaca akhbar?

Atau, adakah anda mesti memulakan hari anda dengan membaca akhbar?

Saya, biasa sahaja. Ada kesempatan, saya membaca naskhah fizikalnya, tapi selalunya klik saja, terbentang berita maya, itu lebih memudahkan.

Apakah akhbar pilihan anda?

Bagi saya yang menerima pendidikan awal di sekolah beraliran kebangsaan, pastinya saya mesra dengan Utusan Malaysia dan Berita Harian. Biarpun apa pun kata orang, saya tetap setia dengan keduanya. Selalunya Utusan Malaysia saya baca pada hari Ahad, Isnin, dan Sabtu, manakala selebihnya Berita Harian. Tapi, kiranya ada kesempatan, saya baca semuanya sekali. Termasuk tabloid, Harian Metro dan KOSMO!

Waktu kecil dahulu, saya suka menyuruh Pak membeli Berita Harian waktu beliau balik kerja kerana saya menggemari segmen Teka Silang Katanya. Teka Silang Kata di Utusan Malaysia saya rasakan sangat susah kerana perkataan yang 'disilangnya' bersifat "out of my vocabulary context".

Masuk ke universiti, saya mencuba membaca The New Straits Time (NST) dan The Star. Ada rakan memperkenalkan The Malay Daily dan saya menyukainya kerana bahasanya mudah saya faham. Saya selalu rasa penat membaca NST dan The Star kerana, sudah lah tebal, bertulisan kecil, agak sukar untuk saya faham. Namun, sedikit sebanyak ia menolong mengayakan perbendaharaan kata bahasa Inggeris saya.

Dalam hal membaca akhbar, saya suka memerhatikan sikap ayah saya bila dia membaca akhbar. Dia akan mencari kawasan lapang (lapang dari kerusi meja atau apa saja), dia akan bentangkan luas-luas muka akhbar dan mula membaca daripada tarikh hingga ke kaki akhbar. Macam mana saya tahu dia membaca begitu? Kerana, apabila saya menyoal tentang apa yang ada di muka tersebut, dia boleh menyebut tentang semua perkara, tanpa meninggalkan sebarang detail! Saya sangat kagum, tapi mak saya tidak boleh menerimanya. Lambat, rungutnya.

Biar apa cara sekalipun anda menikmati akhbar anda anda perlu menjadikannya satu rutin. Kerana apa? Kerana, biarlah anda bukan seorang pembaca, namun jangan biarkan minda menjadi jumud tnapa mengetahui apa yang berlaku di sekitar anda, dan akhbar adalah wadah yang sangat tepat untuk tujuan ini ... cubalah!

No comments: