Sunday, November 11, 2007

Bila nak sudah ni ...?

Bukan Kerana Pangkat (The Reluctant Politician)
Tun Dr. Ismail - bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia


Salah satu kerja 'sia-sia' saya, membeli buku, tapi membacanya tidak. Saya selalunya suka melihat banyak buku di rak, tapi kalau ditanya orang setiap satunya, pasti tergagap-gagap juga mahu menerangkannya.

Ramai yang kagum apabila melihat deretan buku di atas rak buku di pejabat saya. Tapi, ada sesuatu yang mereka tidak tahu, semua buku itu hanyalah perhiasan. Hanya ada sebahagian sahaja yang dibaca, selebihnya ... heheheheh!

Buku di atas adalah contoh buku yang saya 'galak' nak beli, tapi dibacanya tidak. Mula nampak buku ini di dalam versi bahasa Inggeris - The Reluctant Politician - saya berazam untuk membeli. Tapi, tangguhlah dulu. Kemudian, apabila saya menemui buku ini versi bahasa Melayu, saya terus membeli.

Dengan semangat yang berkobar-kobar, saya memulakannya dengan bersungguh-sungguh. Tapi, disebabkan "span of attention" saya sikit sahaja, lajak baca 3 bab, saya menguap bersungguh-sungguh. Saya rasa menyesal pulak membeli versi bahasa Malaysia, kerana terjemahannya tidak halus (bagi saya). Agaknya mengantuk sebab terjemahannya menggelikan!

Lagi satu justifikasi yang boleh saya bagi untuk tidak menghabiskan buku ini adalah kerana Tun Dr. Ismail bukanlah antara tokoh yang familiar selain daripada sebuah taman perumahan di KL yang meminjam namanya. Kejam bukan? Tapi saya rasa, betullah perasaan itu. Saya beli kerana saya nak tahu siapa dia, tetapi, sebab dia antara tokoh yang jarang diketengahkan, maka saya sedikit demi sedikit hilang minat untuk terus membaca. Dahsyatnya pemikiran sebegitu! Tapi, saya tahu, anda juga kalau tidak habis baca buku ini, pasti ada secebis ingatan begitu, kan?

Walau bagaimanapun, saya berjanji dengan diri saya, yang saya akan menghabiskan pembacaan saya dalam waktu terdekat ini. Apa bukti saya akan habis baca? Saya akan buat ulasan daripada jiwa dan perasaan saya dan bukan sekadar menyalin blurb dan ditambah info sana sini secukup rasa. Boleh begitu?


No comments: