Tuesday, November 13, 2007

Malaysian Politicians Say the Darndest Things, Vol 1 by Amir Muhammad



Akhirnya, saya berjaya jugak melunasi buku ini. Masa tengah boring marking paper students semalam, saya berhenti sebentar, membelek buku ini. Tahu-tahu, saya 'terbaca' sampai ke halaman terakhir. Potong stim betul! Tengah syok-syok baca, habis la pulak.

Nama Amir Muhammad sudah sering saya dengar, cuma menikmati karyanya saja yang belum (sebab banyak yang kena banned, dari yang lulus.) Saya tak pasti daripada mana saya mendapat info tentang buku ini, namun ia ada di dalam senarai buku wajib baca bulanan saya. Saya sungguh menikmati buku ini dari kulit ke kulit. Satu pengamatan yang bagus.

Quote yang saya sangat best adalah quote tentang pen-pal ...
"it is disgraceful that you should be used by adult for the purpose of trying to shame us ..."

The darndest thing said by Tun M, but I loooooove it. Hehehe...

Betul apa, dia dah tebang semua hutan dia untuk jadi kaya, sibuk nak suruh kita jaga hutan kita sebab dia nak belajar pasal binatang ... apa cerita ..?

Satu lagi ... pasal amok.
"Please don't test the Malays. They know amok."
Rasanya betul tu. Bila perkataan tu dah masuk dalam entri mat salleh, kira penangan dia sangat dahsyat. Sekarang ni pun, silap sikit semua nak run amok.. Elok juga dinilai balik kata-kata Tok Mat tu. Sarang tebuan jangan dijolok. Kalau jolok, keluar tebuannya ... hahaha.

Bila ada politicians yang selalu 'menembak' wartawan atas alasan misquote, saya rasa sukar nak terima. Bukan tak ada orang yang salah sewaktu bercakap, tapi, bila itu yang keluar dari mulut empunya cerita, ia adalah refleksi apa yang kita fikir dan rasa. Dan ditambah sedikit dengan suasana di sekitar kita, itulah sebenarnya yang kita mahu sampaikan. Dalam hal ini, pepatah Melayu ada mengatakan "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya." - Nyatanya, bila perkataan yang dikeluarkan tidak dipertimbangkan sewajarnya, ia memang mencerminkan kita.

Nak komen banyak tentang buku yang berbentuk quotable quotes ni susah, tapi saya rasa apa yang K. Das petik daripada Churchill ada benarnya ...

Saya menunggu yang siri ke-2!

No comments: