Friday, May 2, 2008

Sepi*

Saya tidak mahu mengulas mengenai puisi ini. Namun, puisi ini pada saya sangat benar menggambarkan perasaan penulis (baca: saya boleh faham tanpa perlu mengulangkan pembacaan dan membaca antara dua baris!)

Ku lari ke hutan, kemudian menyanyiku
Ku lari ke pantai, kemudian teriakku
Sepi, sepi dan sendiri
Aku benci!

Aku ingin bingar
Aku mau di pasar.

Bosan aku dengan penat
Dan nyah saja kau pekat
Seperti berjelaga jika kusendiri.

Pecahkan saja gelasnya
Biar ramai
Biar mengaduh sampai gaduh.

Ada malaikat menyulam jaring labah-labah di belakang tembok keraton putih
Kenapa tak goyangkan saja locengnya?

Biar terderai
Atau,
Aku harus berlari ke hutan,
Belok ke pantai.


* Judul sebenar tidak pasti. Dipetik daripada filem Ada Apa Dengan Cinta
** Puisi Rangga untuk pertnadingan menulis puisi

No comments: