Sunday, August 3, 2008

Jalan-jalan lagi

Semalam, ke Kuantan kerana menziarahi seorang sahabat yang kemalangan dan perlu dibedah kerana kecedaraan yang agak teruk. Selepas itu, saya dan Kak Marina kembali menziarah East Coast Mall. Ziarah yang tak terancang, tetapi sengaja dilakukan!

Setelah keluar dari lif, kedai pertama yang terpampang kedai buku MBS yang baru berusia 2 hari (saya tahu, kerana diberitahu oleh jurujualnya). Sebenarnya, saya tak berapa gemar kedai MBS ni kerana tak banyak buku yang menarik perhatian saya. Selebihnya ia banyak menjual majalah berbahasa cina.

Tapi, setelah menulis satu permintaan itu, MBS itu adalah sesuatu yang better something than nothing.

Berjalan di dalam kedai yang serba baharu (yang masih keras bau cat dan kayu raknya), kami 'terhenti' di kawasan novel.

Wah, banyak juga tajuk-tajuk dari pengarang yang saya cari-cari atau yang saya gemari. Salah satunya, Soheir Khashoggi. Tapi, saya tidak berhajat untuk membelinya. Kak Marina nampaknya sudah terpaku pada karya-karya Jodi Picoult. Wah, sudah ada dua diambilnya. Saya kemudian berpindah tempat bila mata tertancap pada nama Jhumpa Lahiri, pengarang yang menang anugerah Pulitzer.

Saya tak pernah baca satupun karyanya. Cuma agak teruja bila dapat berjumpa dengan senang dengan bukunya! Tapi, bila dibuka bukunya, aduhai, tulisannya. Kecil dan rapat-rapat. Terus, hati terkunci mati (begitu sekali!). Bila saya hulurkan karya itu kepada Kak Marina, dia tidak teruja pun. Hujahnya, buku pemenang anugerah ini sebenarnya jarang benar boleh difaham dan sedap dibaca berbanding dengan novel pengarang yang 'biasa-biasa'. Saya bersetuju benar. Semacam ada satu halangan untuk memahaminya. Mungkin hanya panel penilainya saja yang faham :p

Usai perbincangan singkat novel anugerah Pulitzer itu, saya berkisar ke bahagian novel bahasa Melayu -- bahagian yang lebih mesra untuk saya. Saya meneliti - keluaran Alaf21 mendominasi keseluruhan rak. Saya tinggalkan rak-rak itu. Sampai di hujung rak, mata terkerling novel-novel yang dipilih memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2007. Hmm, menarik!

Sebelum ini, selepas membaca catatan Nisah Haron mengenai Hadiah Sastera ini, saya memang berkira-kira mahu memesannya di UjanaIlmu sahaja. Namun, oleh kerana ada masalah dengan sambungan internet, pesanan asyik tidak menjadi sahaja. Dan, kesempatan ini tidak harus dibazirkan. Lalu, saya mengambil Warisnya Kalbu oleh Sri Rahayu Mohd Yusop dan Baromkeh: Matamu di Mataku karya Ummu Hani Abu Hassan. Lebih menggembirakan, ada diskaun 10% untuk belian keduanya. Gembira saya berganda!

Entah bila akan dimulakan pembacaan keduanya itu. Yang lama pun masih menimbun, menuntut dibaca. Aduh ... kenapalah keghairahan menghabiskan bacaan dengan banyak dalam masa yang singkat seperti zaman anak-anak dulu sudah tiada? Nak kata banyak kerja, tidak juga. Biasa-biasa saja.

Apa sebenarnya ya yang membuatkan saya begitu?

No comments: