Monday, November 19, 2012

Weird Things Customers Say in Bookshops by Jen Campbell

Image: Google


Selesai membaca buku ini, saya terfikir, Subhanallah yang menciptakan manusia ini dengan pelbagai ragam dan tingkah laku. Hebat Yang Maha Kuasa!

Sememangnya koleksi mengenai perkara-perkara aneh yang diucapkan di kedai buku ini menepati tajuknya. Dan, ia memang membuatkan kita terdetik -- Ya Allah, macam ni pun ada?

Buku ini sebenarnya pertama kali saya ketahui melalui Tuan Tanah. Apabila membaca review beliau, saya sangat tertarik untuk membacanya. Lama juga saya cuba-cuba cari di kedai-kedai buku besar di Malaysia, tapi hampa. Akhirnya saya memesan kepada dia untuk dibelikan naskhah ini. Gembira tak terkata apabila akhirnya buku ini selamat sampai ke tangan saya sebulan yang lepas. 

Buku ini bukan sekadar menghiburkan, tapi memberikan saya lebih daripada itu. Darinya saya belajar mengenai buku-buku klasik yang tidak pernah saya ketahui sebelum ini, nama penulis yang tidak pernah saya dengar dan paling penting, saya jadi kagum dengan sikap pemilik kedai buku di luar negara melayan pelanggan - mereka sangat mencintai buku dan tahu banyak perkara mengenai buku yang dijual.

Setakat hari ini, jarang (tak pernah sebenarnya) saya temui seorang penjual di kedai buku yang boleh mencadangkan saya apa-apa tajuk buku yang berpotensi untuk saya beli. Yang selalu terjadi, penjual akan tersenyum gelabah sambil memberikan jawapan, "Maaf Cik, saya tak tahu mengenainya!." Itu sebenarnya lebih baik daripada mereka yang menunjuk ke arah rak dengan muncung mulutnya sahaja!

Dek kerana terbiasa dengan keadaan ini, saya pun jadi biasa. Dan, saya menyimpan angan-angan untuk membeli buku di kedai buku seperti di dalam buku itu suatu hari nanti!

Saya berikan 4/5 keseluruhannya.

Dan ini adalah sebahagian daripada cerita-cerita aneh yang diucapkan oleh pelanggan yang saya rasa sangat menarik:

CUSTOMER: Do you have this children's book I've heard about? It's supposed to be very good. It's called 'Lionel Richie and the Wardrobe". (h. 112)

------

CUSTOMER: Do you have this book in stock? (Shows Amazon print out)
BOOKSELLER: We don't, I'm sorry. It looks to me that it was only publishes in America ...
CUSTOMER: But I checked online and it said you had it.
BOOKSELLER: Ah, on our website?
CUSTOMER: You have a website? (h. 106)

------

CUSTOMER: I've just discovered that I'm Brad Pitt's sister and David Cameron's cousin. Is there a biography about me? (h. 104)

------

CUSTOMER: I don't know why she wants it, but my wife asked for a copy of The Dinosaur Cookbook.
BOOKSELLER: The Dinah Shore Cookbook?
CUSTOMER: That must be it; I wondered what she was up to. (h.103)

------

BOY: Mummy, can I have this book?
WOMAN: Go and see if your dad will buy it for you.
BOY: Dad! Mummy says if you don't buy me this book, then you can't sleep in her bed tonight! (h. 100)

------

CUSTOMER: Do you have a book on the Enlightenment?
BOOKSELLER: Sure.
CUSTOMER: Excellent. My son's just about to start studying it at school. It's all about the light bulb being invented, right? (h. 71)


Menarik bukan? 

Dan, antara kesan daripada membaca buku ini, saya pun terasa mahu menulis mengenai Weird Things My Students Say in Classrooms, sebab, saya juga kadang-kadang didatangi persoalan-persoalan yang sangat aneh dan boleh menyebabkan saya bereaksi "huh?" dengan pelajar-pelajar saya. Antara yang paling saya ingat:

"Cik, Israel tu Amerika ya?"

Aduh!


Selamat membaca!

2 comments:

ajako said...

buatlah peesha...sy mesti pileh...eh, saya mesti baca...

Pishaposh said...

Nak buat itu lah yang menjadi masaelah .... Saya Malas! Sakit keturunan yg tidak boleh / susah nak ubat ...

T_T