Thursday, July 25, 2013

Hormati buku, hormati ilmu

Ini bukan cerita saya. Tapi, saya rasa ia sangat menarik untuk dibaca, difaham dan dicontohi. Saya sememangnya menyenangi penulisan Dr. Ramzah Dambul (Rem Dambul), seorang pensyarah di UMS. Cerita ini saya copy paste daripada FB beliau.

Credit: Rem Dambul's FB photo

I.
Walaupun Ibu saya buta huruf totok (angka pun tidak kenal), dia sangat menyanjung tinggi bahan-bahan persuratan. Kegigihan Ibu saya dalam hal ini, kadangkala sampai ke tahap mengerikan. Serius.

Ibu saya ada sebuah kotak, tempat dia menyimpan semua helai kertas dan buku yang dipungut secara rambang dalam rumah. Oleh sebab dia tidak pandai membaca, isi kotak itu sangat rencam dan cacamarba. Tulisan Cina dan Jepun pun kadang-kadang ada.

Sewaktu kecil, saya suka mengolok-olok. Justeru ketaksuban Ibu mengutip segala bahan bertulis, yang selalu saya momokkan sebagai harta-karun sampah. Ibu saya yang penyabar – seperti biasa akan bagi justifikasi. Dia sebetulnya sangat risau kalau terbuang apa-apa dokumen yang penting. Sebab dia tidak tahu bezakan kandungan item bertulis – dia ambil jalan selamat dengan mengumpul apa saja yang dia temui berselerak di rumah: daripada buku, pamplet, akhbar, surat hinggalah kepada sebarang helai kertas.


II
Bila saya sudah bersekolah dan tahu membaca sikit-sikit; saya jadi tukang saring koleksi kutipan itu. Supaya yang dipungut itu tidak menimbun tanpa penyudah. Saya akan selongkar kotak tersebut, kemudian asingkan mana yang patut disimpan, mana yang boleh dibuang. Lebih tepat lagi – diguna sebagai bahan bakar untuk marakkan api memasak (ya, kami dulu masih gunakan dapur kayu). Atau kadang-kadang, kertas-kertas itu diguna untuk membungkus sayur atau buah-buahan yang mahu dijual kepada peraih.

Pada era di mana belum ada permainan maya digital dan rumah kami juga tidak ada TV (Kundasang circa 1977) – menyelongkar kotak serencam itu boleh dikira satu aktiviti separa seronok. Selain memberi ‘autoriti’ kepada saya untuk menyaring (yang bikin saya rasa diri berkuasa!); saya juga berpeluang jumpa macam-macam rahsia.

Daripada manual ubat (yang memberitahu kandungan dan arahan), buku hutang 555 (kepunyaan bapa saya), buku-buku latihan lama (milik adik-beradik saya yang lebih tua; kadang-kadang saya ketawakan markah-markah kerja mereka!), surat khabar bertulisan Cina yang diguna untuk membungkus barang yang dibeli dari kedai runcit berhampiran, pamplet kempen kebersihan yang diedar oleh Jabatan Penyiaran (yang kemudian dibawa pulang oleh Bapa saya), etc. Ya, ada macam-macam. Sangat random!


III.
Kalaulah Bapa saya (yang tahu membaca dan menulis) ada menyimpan gundik; barangkali surat-surat cinta mereka (Bapa dan si gundik hipotetikal itu) pun akan disimpan kemas oleh Ibu dalam kotak harta persuratannya. Nanti bila saya menyaring, bolehlah rahsia itu dibocorkan. Sebab saya memang selalu sangat pro Ibu dalam semua konflik domestik.

Tapi itu hanya fantasi. Isu kekasih gelap ini malangnya tidak pernah berlaku. Jadi, cita-cita saya mau sabotaj Bapa itu sebenarnya tidak pernah pun kesampaian.

Mungkin sebab adanya ‘kotak persuratan’ yang disimpan oleh Ibu saya itu; maka kebolehan akademik saya (khususnya membaca dan menulis) berkembang sedikit rancak berbanding adik-beradik saya yang lebih tua. Sepanjang sekolah rendah – dari darjah 1 hingga 6 (yang mempunyai tiga peperiksaan penggal setiap tahun); saya hanya mendapat tempat ke-2 dalam kelas sekali saja. Yang lain semua nombor 1; sebanyak 17 penggal. 

Nota: Riak tidak termasuk dalam perkara yang membatalkan puasa, kan?


IV.
A room without books is like a body without a soul.” ― Marcus Tullius Cicero (circa: 106 – 43 BC)

Cicero was a Roman philosopher and widely considered one of Rome's greatest orators and prose stylists. I guess my (late) Mother was the modern epitome of Cicero, in her very own unique way. It was her weird habit (of gathering everything with script on it) that nurtured my interest in reading at the very young age. Honestly, this is not a typical household culture in the Dusun community – during that era.

Sebagai ahli akademik, nilai relevan kerjaya kami bergantung kepada pertumbuhan perspektif. When we reach the stage where we lose the ability to see things beyond the conventional outlook – we are no longer relevant. Sebab sebagai penyelidik dan sarjana – tugas kami sepatutnya merobohkan sempadan ilmu. By offering new, original and fresh perspectives from time to time.

Constant reading and traveling are the only two effective ways to maintain the dynamic growth of our perspectives. Bercakap tentang membaca: di mana lagi tempat yang paling bagus untuk membaca kalau bukan di rumah, kan?


V.
Saya sudah lama mahu dapatkan librari personal di Rumah Pangi – yang strategik, mempunyai saiz optimum dan hening daripada gangguan. Sebab librari lama saya kurang memberangsangkan dari segi ruang, kedudukan dan rekabentuk (lack of natural light).

Akhirnya siap juga pustaka peribadi saya di tingkat tiga dalam pelan renovasi baru. Itu pun selepas tergendala beberapa kali, dengan pelbagai drama kontraktor lari-lari. Sekarang bolehlah saya tunggang terbalik menghabiskan masa cuti summer membaca buku-buku yang sudah lama terbiar di rak. Sambil menikmati puputan bayu laut pada aras 8 meter dari tanah.

I think we, Malaysians, in general don’t invest enough in nurturing reading culture at home. Membaca secara efektif perlukan suasana – kerana itu adalah satu ritual mental. Bukan satu proses fizikal semata-mata. Galakan membaca dalam rumah pun macam ala kadar. Beli buku untuk anak-anak bukan main banyak. Tapi berterabur di sana-sini. Ruang bukan isunya. Tidak semestinya ada librari khusus. Yang penting bahan bacaan tersusun, demi mengangkat budaya hormat pada buku.


VI.
Cuba tengok majoriti orang kita. Ampai buku merata-rata, bercampur baur dengan laundry dan barang dapur – atau diletak sesuka hati ikut mana-mana yang sempat. Saya fikir itu salah satu punca kenapa tamadun pemikiran bangsa kita tidak tumbuh sejajar dengan pencapaian material.

If we don’t know how to respect knowledge – then it will be naturally reluctant to come to us. Ibu saya buta huruf, tapi dia sangat menyanjung tinggi tradisi persuratan. So I seriously don’t see any reason why our modern more educated society can’t show the same attitude.

Reading is not just about reading. Equally important is the way you treat this mental ritual. Yes, it is also about how much effort you put into it. Barakah tidak akan datang dengan usaha-usaha separuh hati. Itu pesan guru saya dulu.



3 comments:

Naj AB said...

Fisha, terima kasih menyorot entri Dr. Rem. Betul kata Dr. Rem, agak sukar membina librari peribadi yang bermutu tinggi dalam rumah orang Melayu - banyak rintangan budaya yang tidak masuk akal untuk diperangi.

Pishaposh said...

Sama-sama ;)

Masa kecil dulu saya selalu bernagan mahukan personal library.. malangnya cita2 murni saya tidak mendapat sokongan ramai. Kekangan macam2 ..

Sampai sekarang pun tak tercapai ... Sudut bacaan ada, tapi tak berapa nak memberangsangkan untuk duduk berteleku membaca ...

Saya tertarik pada statement "banyak rintangan budaya yang tidak masuk akal untuk diperangi." -- ermm, boleh Najibah huraikan?

Selamat berpuasa dan selamat menyambut hari raya kawan!

amsran said...

Saya pun suka dgn post Dr.Rem(bekas pensyarah saya dulu) semuanya penuh maknadan isi tersirat...